איך לצאת ממערכת יחסים רעילה

בטח שמעתם את סימני האזהרה שאתם במערכת יחסים לא בריאה : ההליכה המתמדת על קליפות ביצים כדי להימנע מקרב ענק, מחזור הפרידה החוזר רק כדי להגיע לאותו מקום – אומללה.

מערכת יחסים רעילה משאירה את קורבנותיה מרגישים גרועים יותר לגבי עצמם בכל פעם שהיא מסלימה או חוזרת על עצמה. במקום לשמש כמערכת תמיכה כנה ומרוממת, מערכת יחסים לא בריאה קורעת אותך, מרתיעה תקשורת יצרנית ואף עלולה להוביל לבידוד חברתי או להתעללות רגשית. כל זה נראה מובן מאליו – במיוחד לזרים. אבל כאשר הסימנים נמצאים ממש מולך, זה יכול להרגיש כמו הדבר הקשה ביותר בעולם לזהות; קשה להיפרד ולשחרר את האדם הקרוב אליך ביותר.

הידיעה שאתה צריך לעזוב מערכת יחסים רעילה היא דבר אחד, אבל נקיטת הצעדים הנכונים לעשות זאת היא אתגר גדול יותר. כדי לעזור, הדיילי דוט דיבר עם מומחה על זיהוי הסימנים של מערכת יחסים רעילה וכיצד לעשות הפסקה נקייה ובריאה.

איך לצאת ממערכת יחסים רעילה

1) לחשוב על איך אתה הגיע לשם

כאשר אתה מנסה לצאת ממצב רעיל, אחד הצעדים הראשונים שעליך לנקוט הוא לבחון מה הכניס אותך למערכת היחסים מלכתחילה – ומדוע נשארת. ברגע שאתה צעד אחורה וחושב על מה שמושך אותך לאדם הזה ודינמיקה זו, ייתכן שיש לך הבנה טובה יותר של מה שעושה את זה לא בריא.

“מה שאני רואה בהרבה מערכות יחסים רעילות הם אנשים שמנסים לעזוב וחזרו ברציפות”, אמר מתיו לונדקוויסט, מטפל זוגי ומשפחתי בטרייבקה תרפיה בניו יורק. “זה יכול להיות מפתה מדי לחזור אם אתה לא לבחון איך הם נכנסו למערכת היחסים.”

בנוסף, זיהוי הסימנים להתנהגות רעילה במערכת היחסים שלכם יועיל לכם בטווח הארוך. אם תלמד אילו התנהגויות הן בעייתיות, תפחית את הסיכון ליפול למצב רעיל אחר לפני שתהיה עמוק מדי. חשוב לציין כי התעללות פיזית או רגשית ותקיפה מינית לא צריך להיות נסבל בכלל. אם אתה נמצא במצב מסוכן, פנה לעזרה ודע שיש משאבים זמינים כדי לסייע לך.

2) לסגת על המעגל הפנימי שלך

האמרה “משפחה היא לנצח” היא כנראה אחת המנטרות הטהורות ביותר שיש – אבל קדימה לזרוק חברים קרובים לתערובת כי הם גם יש את הגב שלך. וכשאתה עובר תקופה קשה – ואין דבר קשה יותר מאשר לשבור מעגל לא בריא – להישען על האנשים הקרובים אליך ביותר לעצה, נחמה, או אפילו מחסה במידת הצורך.

קל לפתח “נקודה עיוורת” כלפי מילים או פעולות רעילות מסוימות שהשותף שלך מדגים, והמעגל הפנימי שלך יהיה שם כדי לתת לך את הדחיפה הנוספת שאתה צריך. גם אם פרסמתם את מערכת היחסים המושלמת באינסטגרם, להיפתח לאלו שאתם סומכים עליהם ביותר לגבי הנושאים שמאחוריהם זה חשוב – והם כנראה לא יופתעו שהדברים לא כל כך מושלמים. הם יהיו בוטים איתך, ואולי אפילו להצביע על סימנים שאתה כבר מסרב לזהות.

“זה באמת חשוב לעשות את מה שאנחנו מכנים ‘להתרועע מערכת היחסים'”, אמר לונדקוויסט. “דבר עם חברים ובני משפחה, אנשים שאתה קרוב אליו ובטח באיך שמערכת היחסים הולכת.”

לדברי לונדקוויסט, להתלוצץ מזדמן או להתלונן רבים מאיתנו מוצאים את עצמנו חולקים על משקאות עם חברים ידוע בשם “בדיקת מציאות”, וזה משהו שכולם צריכים לעשות מדי פעם. להקפיץ את המחשבות שלך את החברים שלך. לדוגמה, “היי, דוד אמר לי את זה אתמול וזה באמת פגע באקורד, מה אתה חושב?” בדוק אם הם מבחינים בדגלים אדומים שאולי פספסתם.

במקרים מסוימים, שותף רעיל יכול לגרום לך לבודד את עצמך מהסובבים אותך, כך שאתה לא יכול להיות קרוב אליהם. אם אתה מרגיש שהשותף שלך מפנה אותך נגד החברים שלך או מעודד בידוד, דע שאתה אף פעם לא רחוק מדי כדי להושיט יד בחזרה לאלה שאולי ניתקת איתם קשרים. הקפד להתריע בפני מישהו על התנהגויות השליטה של השותפים שלך. כשזה מגיע לזה, האושר והבטיחות שלך יהיו החשובים ביותר לאלה שאכפת להם ממך.

3) לדבר עם איש מקצוע

אם לדבר עם חברים ובני משפחה על מערכת היחסים שלך היא לא אופציה, לראות מטפל או איש מקצוע צד שלישי לעזרה הוא תמיד רעיון טוב. בניית מערכת תמיכה ולקבל נקודת מבט על מערכת היחסים מבחוץ יעזרו לך לזכור מדוע אתה צריך לעזוב; הם עשויים גם לתת לך דין וחשבון על נקיטת פעולה.

להישאר במערכת יחסים רעילה זה לא רק רע לבריאות הנפשית שלך – זה יכול להשפיע לרעה על הבריאות הגופנית שלך. מחקר משנת 2014 מצא כי אנשים במערכת יחסים לא בריאה סבלו משינה מופרעת, מתח ואפילו סיכון מוגבר לבעיות לב. גם לאחר שמערכת יחסים רעילה מסתיימת, היבטים שליליים ומלחיצים לא ייעלמו מיד. בדיוק כפי שאתה להתאושש מפצע פיזי, אתה יכול לצפות אותו לריפוי לאחר מערכת יחסים מתח גבוה.

4) הפוך אותו הפסקה נקייה

חשוב להיפרד באופן אסרטיבי ויציב מהשותף שלך. הבהיר שאינך מעוניין ליצור איתם קשר. אל תפחדו להציב גבולות נוקשים. מחסומים ככל הנראה יבטלו את האפשרות שהם ינסו להגיע אליך, או גרוע מכך, להטריד אותך.

זרוק כל חששות מתמשכים על פגיעה ברגשות של השותפים שלך. אתה האדם החשוב ביותר בחייך. לדברי לונדקוויסט, “פרידה רכה” יכולה לטפח תחושה של תקוות שווא, לגרור דברים החוצה ובסופו של דבר להחמיר עוד יותר את המצב מלחיץ.

“במקרים שבהם אנשים מסיימים מערכת יחסים עם אדם רעיל או לא בטוח, היינו מודאגים כי הפרט היה להטריד אותם, אומר דברים פוגעים, או מנסה לעשות דברים פוגעים”, אמר לונדקוויסט. “כמה שההפסקה תהיה נקייה יותר, כך הסיכוי שזה לא יקרה טוב יותר.”

זה אולי נשמע קל בעת קריאת זה, אבל מצבים מסוימים מסובכים יותר מכמה טיעונים רעים. אם אתם מאמינים שביטחונכם נמצא בסיכון עקב מערכת יחסים רעילה, או שאתם מוטרדים, התקשרו למשטרה או למוקד למשברים כמו המוקד הלאומי לאלימות במשפחה